K příležitosti 30. výročí sametové revoluce připravil Národní památkový ústav výstavu s názvem 30 let památkové péče po pádu železné opony. Ke zhlédnutí bude ve vstupní hale Národní technické knihovny v Praze od 20. listopadu do konce letošního roku.
Výstava představí proměny památkového fondu v průběhu uplynulých 30 let na konkrétních příkladech prostřednictvím 70 výstavních panelů. Její součástí je i promítání filmového dokumentu Proměny aneb 30 let památkové péče v jižních Čechách Jakuba Taberyho a dva trojrozměrné exponáty – barokní socha Panny Marie Budějovické, která jen o vlásek unikla cílené likvidaci, a litinová socha sv. Jana Nepomuckého, náhodně nalezená v letošním roce v areálu Psychiatrické léčebny Lnáře.
„Vybrali jsme 22 témat, která po určitou dobu v tuzemské památkové péči rezonovala, případně jsou doposud aktuální,“ uvedl Daniel Šnejd, ředitel územního odborného pracoviště NPÚ v Českých Budějovicích, které výstavu připravilo. „I bez hlubšího zamyšlení, třeba jen z porovnání s historickými fotografiemi, lze říci, že památky a historická sídla v českých zemích nebyly nikdy v tak dobré kondici, jako nyní,“ dodal Šnejd.
V katastrofálním stavu bylo před rokem 1989 téměř 80 % evidovaných kulturních památek. Změny nastartované po pádu režimu přinesly zlepšení ekonomické situace, rozšíření dotačních titulů i nové možnosti získání finančních prostředků ze zahraničí, což se výrazně promítlo do stavu památkového fondu i do památkové péče.
V rámci jednotlivých výstavních témat se autoři zaměřili na movité i nemovité památky ve vlastnictví státu i soukromých osob, církve, obcí a spolků. Představují památky technické, církevní i židovské, zříceniny, historická jádra měst, moderní architekturu 19. a 20. století nebo památky ohrožené či již zaniklé. Vybrané příklady prezentují úspěšné realizace obnov a záchrany památek, ale upozorňují i na problém památek nevyužitých. Výstava rovněž přináší přehled o vývoji dotačních titulů a jejich podílu na zlepšení stavu památkového fondu i o proměnách prezentace oboru péče o kulturní dědictví směrem k veřejnosti.
Zdroj: TZ NPÚ